«احوال معاصر هنرمندان» یکی از چند برنامهای است که در مجموعه فرهنگی هنری آسمان انجام میشود. دیدار و گفتوگویی با هنرمندان پیشکسوت عرصههای هنری. این بار دیدار با استاد محمد بهرامی در خانه استاد هماهنگ شد. مسعود ناصری رییس مجموعه آسمان فرهنگستان هنر به همراه ایلیا محمدی نیا،محمد مهدی بهرامی و سامان صادقی نوازنده و پژوهشگر موسیقی در این دیدار عصر سرد دی ماه حضور داشتند.
همه چیز خانه اگر چه قدمت زیادی دارند اما هنوز می توان بوی تازگی از آنها شنید از ظروف نقرهای نقش دار پراز آجیل تازه گرفته تا بشقابها و قاشقهای پر نقش و نگار چای خوری که گویی از دل تاریخی کهن آمدهاند و با همان جذابیت روزهای نخستین جلوهگری میکنند.
استاد با سیمایی اصلاح شده و پیراهنی که می توان نهایت سلیقه را در انتخاب و پوشیدن آن دید با ترکیبی از خط های خاکستری و فیروزهای بر آستان در پذیرایی، با آرامش به میهمانان خوش آمد میگوید و با آرامی بر همان مبل همیشگیشان(این را خانم خالصی همسر استاد متذکر میشوند) مینشیند.
«استاد این روزها چه میکنید؟
زندگی میکنم
زندگی یعنی چی استاد؟
زندگی یعنی زنده بودن زندگی یعنی شما اینجا نشستهاید
در زندگی چه چیزی را بیشتر دوست دارید؟
میوهجات تازه را دوست دارم
استاد ما از طرف فرهنگستان هنر برای دیدار شما ذیل برنامه «احوال معاصر هنرمندان»آمدهایم
نقاشی های مرا دیدهاید؟
هنوز نه
پس بهتر است ابتدا کارهای مرا در طبقه بالای ساختمان ببینید
استاد شما چشم های نافذی دارید
بله شما نخستین کسی هستید که متوجه این امر شدید»
استاد محمد بهرامی با کمی مکث ساده و کوتاه پاسخ پرسشها را میدهد. در پس هر کلمه ساده و کوتاه اما آرامشی جذاب نهفته است که گویی از آموزه ایشان از پس سالها ممارست و هنرآفرینی میآید.
استاد بهرامی برای خواص چهرهای شناخته شده محسوب میشوند اماعموم افراد جامعه ایشان را با لوگو موسسه انتشاراتی امیر کبیر میشناسند.
اوکه از پیشگامان نقاشی و گرافیک ایران است در دوازدهم مهرماه سال 1305 در رحمتآباد رودبار در خانوادهای با اصالت تفرشی به دنیا آمد.
در هنرستان هنرهای ملی ایران (اداره صنایع مستظرفه) به آموختن هنر مشغول شد.
آتلیه آرک (بهرامی) از نخستین آتلیههای طراحی گرافیک در ایران بود که استاد بهرامی آن را در سال 1325 در خیابان لالهزار تاسیس کرد. از هنرمندان و طراحان گرافیک مطرح معاصر، از جمله پرویز کلانتری، مرتضی ممیز، آیدین آغداشلو، محمد احصایی، علیاکبر صادقی تا باریس آسیریان، محمد تجویدی، علی شاهمیری و ... در این آتلیه مشغول به فعالیت بودند.
«شاهنامه امیر کبیر» در سال 1351منتشر شد که دربرگیرنده 14 پرده نگارگری استاد محمد بهرامی و خوشنویسی جواد شریفی بود که تنظیم نوشته های متن آن را استاد محمد احصایی بر عهده داشت و تنها در 5000 نسخه با قیمت 1000 توان منتشر شد .ایشان بر اساس اشعار حافظ نیز پردههایی را کشیدند اما هیچ گاه امکان چاپ آن میسر نشد. نکته جالب توجه در آثار استاد بهرامی آن است که هیچ اثری از ایشان به کسی یا نهادی فروخته نشد.
«استاد یادتان می آید تاکنون چند اثر نقاشی را کشیدهاید؟
هیچ وقت نشمردهام که الان یادم بیاید.همیشه نقاشی کردهام.
چند تا از نقاشی های خود را فروختهاید؟
تا این لحظه که اینجا نشستم هیچ کدام از کارهایم را نفروختم.
به کسی هدیه دادهاید؟
هدیه هم ندادم»
خانم خالصی به استاد یادآور می شوند که یک نقاشی را به پدرشان هدیه کرده است اما بعد فوت پدر گفتند که آن را باز پس بگیرند.
بعد از صحبت کوتاهی با استاد با همراهی خانم خالصی همسرشان از آثار استاد دیدن کردیم آنچه که در کنار تابلوهای ارزشمند استاد توجه ما را جلب کرد اشراف کامل خانم خالصی از تمامی آثار استاد بود چیزی فراتر از تاریخ نقاشی و بهانههای کشیدن و قصه آن.
خانم خالصی خود نمونهای درخشان از همسرانی است که مکمل کارهای بزرگان محسوب میشوند گویی که نبودشان بخشی مهم از هنر اساتید را از چشم ها دور می سازد.
از تصویر گری کتاب «اسیر » فروغ فرخزاد گرفته تا تصویر سازی مجله اطلاعات ماهنامه از مصدق تا ستارخان از دیگر فعالیتهای محمد بهرامی است.
دیدار نیم ساعته 4 ساعت به طول کشید اما برای ما شاید چند دقیقه کوتاه شد آنقدر کوتاه که حظ وافرمان منقص شد تا روزی دوباره دیدار میسر شود و چشم سیراب شود از این همه زیبایی.
فیلم این دیدار را اینجا ببینید.